onsdag, august 05, 2009

Jeg er en bærer! <3

I følge ordnett.no er en bærer følgende:
bærer -en, -e
1 person som har til yrke å bære bagasje ved jernbanestasjoner: fast bærer // person, institusjon e.l. som bringer noe videre, holder noe oppe: være bærer av smitte, av en tradisjon, et system (...)

I min (baby-)verden er definisjonen av en bærer slik:
bærer -en, -e
1 person som bærer et (eller flere) barn på kroppen ved hjelp av bæretøy (f.eks. bæresjal, bæresele, slynge m.m.)
Jeg startet forsiktig, og følte meg skikkelig gæ'ærn da jeg kjøpte meg et fem meter langt beige elastisk sjal fra USA da Johannes var nyfødt. Første gang jeg knytta det på (eller skal jeg si knota det på) og hadde Johannes oppi, var Johannes fryktelig grinete og urolig. Men med en gang han var på plass i sjalet, og jeg begynte å gå rundt, ble det tyst. Han storkoste seg og et par øyeblikk seinere sov han! Og min opplevelse? Det var jo bare såååå kos å bære lille gullklumpen tett inntil seg! <3

Siden den gang har jeg båret Johannes mange ganger, og i mange forskjellige situasjoner og i ulike bæreposisjoner. Jeg har båret i elastisk sjal, Baby Björn og i min siste ervervelse *veldig stolt*, et lekkert lilla vevd sjal! Fremdeles kan det være at jeg knoter på meg sjalet, i stedet for elegant og selvsikkert knyte det. (Kan være...hvem prøver jeg å lure? Som regel heter det...) Likevel, jeg lærer og utvikler meg og digger at det er sånn! Og hver gang jeg har fått det på, og Johannes er på plass, føles det bare så naturlig og selvsagt! Men det kan jo hende at det finnes mer ultimate bæredingser der ute...kanskje MeiTai, eller en slynge, eller Podaegi, eller Manduca eller, eller... Mulighetene er så mange, og en ting er klart. Det er en helt ny (bære-)verden å utforske! :oD Til slutt noen bærebilder ;o)

Vår første prøving av det elastiske sjalet.
Johannes bare ni dager gammel. <3


Johannes 4,5 mnd. med på topptur til Skibergfjell 632 m.o.h.


Knytt stramt nok kan elastisk også fungere på ryggen.
Her på blåbærplukketur i juli.


Nytt sjal! Første knoting :o)


Hoftebæring med langt sjal. Noe Johannes likte godt,
ettersom han kunne følge med både foran og bak.